دو خصوصیت مکتب عاشورا که باعث ماندگاری آن شد 
کد خبر: 4158615
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

دو خصوصیت مکتب عاشورا که باعث ماندگاری آن شد 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تبریز با بیان اینکه مکتب عاشورا دو خصوصیت دارد که باعث ماندگاری آن شده است، گفت: هر انسانی با مطالعه‌ قیام عاشورا و فلسفه نهضت سیدالشهدا(ع) به این نتیجه می‌رسد که حرکت سیدالشهدا(ع) یک حرکت منطقی بود. 

حجت الاسلام رجب زاده، رئیس اداره تبلیغات تبریز

حجت‌الاسلام مظفر رجب‌زاده، رئیس اداره تبلیغات اسلامی تبریز در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه مکتب عاشورا دو خصوصیت دارد که باعث ماندگاری آن شده است، گفت: این مکتب دارای دو بعد منطقی و احساسی است که ترکیب این دو خصوصیت باعث شده تا نهضت عاشورا روز به روز گسترده‌تر شود.

وی با اشاره به خصوصیت‌های صحنه عاشورا که آن را به واقعه‌ای بین‌المللی تبدیل کرده است، افزود: قیام عاشورا یک حرکت منطقی است و برخلاف شبهاتی که مطرح می‌کنند، هر انسانی با مطالعه‌ قیام عاشورا و فلسفه نهضت سیدالشهدا(ع) به این نتیجه می‌رسد که حرکت سیدالشهدا(ع) یک حرکت منطقی بوده است. 

رجب‌زاده بیان کرد: هر انسان سلیم النفس و سلیم القلبی که در صحنه‌ عاشورا جای امام حسین(ع) بود، علیه ظلم می‌ایستاد و هیچ انسان عاقلی بی‌تفاوتی در قبال ظلم را نمی‌پذیرفت که این امر جنبه منطقی قیام حضرت سیدالشهدا(ع) را نشان می‌دهد، لذا حتی غیرمسلمانان نیز وقتی با مکتب سیدالشهدا(ع) آشنا می‌شوند بر حقانیت، رسالت و برحق بودن ایشان، ایمان می‌آورند که برگرفته از منطق مکتب عاشوراست. 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تبریز با بیان اینکه احساسی و عاطفی بودن دیگر ویژگی صحنه کربلاست که باعث ماندگاری آن شده است، ادامه داد: هر کسی که ماجرای عاشورا و نحوه‌ مصائب و نوع ظلمی که بر امام و یارانش در کربلا وارد شده را بشنود، بدون تردید احساساتش جریحه‌دار می‌شود و در این رابطه بارها دیده‌ایم که حتی فرد مسیحی به روضه سیدالشهدا(ع) رفته و بر مصائبش می‌گرید. 

وی در ادامه سخنانش با تأکید بر اهمیت عزاداری برای سیدالشهدا(ع)، از فعالیت سه هزار هیئت عزاداری در تبریز خبر داد و گفت: تعدادی از این هیئت‌ها دائمی بوده و برنامه‌های هفتگی دارند، برخی نیز مختص دهه محرم هستند که بیشتر در قالب دسته‌جات شاه‌حسین‌گویان خود را نشان می‌دهند. 

رجب‌زاده با تأکید بر اینکه دسته‌های شاه‌حسین‌گو به نوعی برند عزاداری‌های دهه محرم تبریز محسوب شده و مختص تبریز است که هر شب در دهه اول محرم برقرار است، ادامه داد: نزدیک ۶۰۰ دسته شاه‌حسین‌گو در تبریز داریم که در دهه محرم از عصر تا نیمه‌های شب برنامه‌های عزاداری اجرا می‌کنند. 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تبریز با بیان اینکه در کنار هیئت‌ها و دسته‌جات مذهبی و عزاداری، مساجد و اماکن مذهبی نیز در دهه اول ‌محرم مراسم‌ و مجالسی در راستای بازخوانی درس‌های نهضت عاشورا برگزار می‌کنند، افزود: همچنین مجالس روضه خوانی مختص بانوان نیز در تبریز بسیار رایج بوده و در ایام محرم و صفر تحت عنوان «مرثیه‌خوانی» برپا می‌شود. 

وی با اشاره به گسترش مکتب عاشورا در میان مردم کشورهای مختلف یادآور شد: بر کسی پوشیده نیست که بعد از گذشت حدود ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا، اثرات و پیامدهای حرکت سیدالشهدا(ع) روز به روز در حال گسترش بوده و گستره‌ نهضت عاشورا زیادتر می‌شود.

انتهای پیام
captcha